tisdag 14 juli 2009

Inte så imponerande

I fredags skulle vårt IKEA kök bli levererat. Skulle skriver jag... Efter 7-8 telefonsamtal med IKEA, antingen för att få reda på att delar är restat eller att de vill boka leverans eller att de vill boka leverans igen, eller att delar är restat eller för att dubbelkolla att allt är ok med att det kommer på fredag så hade vi på känn att det faktiskt skulle komma ett IKEA-kök levererat till oss under fredagen mellan kl 9 och 15 som avtalat. Tyvärr blir inte så effektiv när man går och väntar, vi hade röjt för att göra plats och ville inte jobba mer precis där det skulle förvaras. 15.02 ringde en kille och sa att de hade bara en leverans till så om 45 minuter en timme. Bra tänkte jag, då hinner jag till byggfirman och tillbaka. Precis när jag skulle ut i bilen ringde han igen, de skulle åka från Stehag, hur hittar man till Käglinge? Käglinge sa ja, då har du fel papper/saker med dig. Nej visst nej, Lillaröd. Efter diverse försök att beskriva vägen där jag använde element som väg E22 eller väg 23 eller Rolsberga och inget klingade bekant så blev jag irriterad, varför skicka ut en chaufför som uppenbarligen aldrig lämnat Malmö centrum? Knappa in Löberöd i GPSen och ring. Strax efter kl 16 ringer han igen - nu kör vi från Stehag... Suck! Det var ju det ni gjorde för nästan en timme sedan! Efter han halvtimme ringer han igen - "Nu är vi i Löberöd vid Shellmacken och en stor rondell, det står Kävlinge på skylten". Då är ni Gårdstånga, kör ut på E22 igen. "Mot Malmö?", Nej, ni ska mot Kristianstad. Andra avfarten och till höger. Beskrev resten av vägen. Döm om vår förvåning när han ringde igen och berättade vad det stod på skyltarna och jag konstaterade att han inte kört fel! Strax före kl 17 anlände de - öppnade lastbilen - som var nästan tom! Vad i h-e? Tre kollin stod på dokumenten, vår nya ugn (som var den som var restad och gjort att allt blivit fördröjt) och två bänkskivor. Dvs det enda som var specialgrejor, resten av köket inkl vitvaror var inte med... Långa telefonsamtal med IKEA följde och de skulle höra av sig. Ni är det tisdag och de har ännu inte ringt... I och för sig gör det inte så mycket, det var i fredags och i helgen vi kunde börjat med installationen. Får väl snart ringa och efterlysa resten igen. På det hela taget, inte så imponerande leveransprecision, 95% saknas i en leverans som kom 2 timmar efter utsatt tid. Till IKEAs försvar kan sägas att de faktiskt har plockat det och skickat till distributören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...