måndag 10 augusti 2009

Tappat tempo

Ja, förr eller senare var det oundvikligt - jag har tappat tempo, kanske beroende på att våra hantverkare är försenade? Å andra sidan - jag jobbar ju hela dagarna på annat håll, dessutom håller jag på och flyttar bin. Har åkt runt och letat uppställningsplatser åt bin här hemma, inte så framgångsrikt ännu. Idag har jag beställt 300 kg vinterfoder till dem.

Lina har fixat några gulliga och ulliga höns åt oss, de var mycket charmigare än jag trodde. Jag har fjäskat en hel del och försökt få dem att äta ur handen.

Katterna har stiftat bekantskap med binas försvarsmekanism - gadden!

Huset har fått gips på nästan alla innerväggar på bottenvåningen, Lina har målat och satt upp en del panel i entrén. Fogar mellan gipsplattor är delvis spacklat. Pappa har skrapat färg från takbjälkar.

Kaminen står på plats, skorstenen är glidgjuten.

Värmepannan står på plats, nya skorstenen är färdig.

Nästan alla rör är dragna i huset till vatten och värme förutom i tvättstuga och badrum.

Pannrummet har fått dörr och friskluftsintag.

Laddomat och cirkulationspump är delvis inkopplat.

Kvar är brandsäkra genomföringar till pannrum, el i pannrum, färdigkoppling av rör i pannrum, montering av elementen.

Ovanvåningen ska få innertaket uppspikat och innerväggar byggda (men bottenregeln är lagd).

Så visst går det framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...