måndag 25 januari 2010

Kung Bore



Kung Bore har bestämt sig för att sätta skåningarna på prov denna vintern. I morse var det -17ºC när jag kom till jobbet även om det här hemma inte var lika kallt. Vårt värmesystem i huset fungerar väldigt bra så trots englasfönster i halva huset och lite glipor här och där håller vi värmen bra och jämnt även när nordanvinden biter i på slätten och termometern sjunker. Vi har dock råkat ut för ett litet problem... veden kommer kanske inte att räcka om det håller på så här! Vi har knappt 1/3 kvar nu och bara halva vintern har gått. Så för att stämma i bäcken provade vi idag att elda briketter i pannan.



Det fungerade fin-fint och kan vara ett alternativ till elpatron (ungefär halva priset mot el) ifall inte veden räcker. I helgen började vi såga upp en del av allt rivningsvirke som ligger på tomten, det ligger inomhus och torkar nu för att sedan hamna i pannan. Jag får en känsla av att vi kommer att ha väldigt välstädat på tomten och i uthusen när sommaren kommer, allt som kan brinna kommre att ha brunnit upp...

Så ikväll tände vi även en mysbrasa i vår kökskamin och efter 5 vedträn så sitter jag i kortärmat inne och vi kan inte vistas på ovanvåningen...

1 kommentar:

  1. Och ikväll har katten Brunolf lärt sig att kaminer bits om man trampar på dem när de är tända.

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...