lördag 21 juli 2012

Tjänsteresa i biodlingsföretaget

Tidigt i morse var jag återigen vid Venfärjan och lämnade drottningar. Därifrån körde jag till Småland och kom fram ungefär när en normal semesterfirare borde slå upp ögonen för dagen. Jag levererade ett antal drottningar till en biodlarbekant där och passade på att fylla bilen med parningskupor.

Apidea

Jag gjorde studiebesök i hans slungrum och fick ett och annat att fundera på.


Många fiffiga lösningar och en hel del att tänka på för att få det smidigt.

Klockljung
Vid 11-tiden åkte jag hemåt igen men hade ett par stopp att göra på vägen. Det första var vid en torvmosse som jag spanat in som en möjlig plats att ha bin på. Det var inte alltför mycket ljung på mossen, men det fanns både klockljung och hjortron. Letade reda på markägare och deras telefonnummer och kommer att höra av mig till dem i höst om jag inte hittar ett bättre ställe.

Eftersom jag därifrån i praktiken körde förbi ett par av mina geocacher som behövde service stannade jag till vid dem och bytte bland annat burk på min näst äldsta gömma. Den höll tätt i ca 6 år, det får betraktas som långt bättre än väntat eftersom just dessa hammarplastburkar är kända för att få packningen uppäten av möss redan första vintern.

Uttjänt geocacheburk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...