onsdag 1 augusti 2012

Nya bigårdar och drottningförsök

Ikväll har jag varit och träffat en markägare som odlar vitklöverfrö. Vi hade en bra diskussion och hittade två uppställningsplatser som kommer att fungera både för mig under hela året och så att bina även kan pollinera vitklöver nästa sommar. Det blir flytt dit av lite bin redan nu i augusti.

Gjorde även en snabb koll av drottningmodern, allt verkade lugnt och fridfullt, hon gick runt på ramarna som om hon aldrig gjort något annat.

En av mina första parningssamhällen från tidigt i somras drabbades av dåligt väder i juni. Det dröjde väldigt länge innan det blev väder för drottningen att para sig. Men sedan började hon aldrig lägga ägg. Sedan för några veckor sedan hade jag ett annat samhälle som inte antagit en nykläckt drottning, jag släppte över den icke äggläggande drottningen där och minsann om hon inte började lägga arbetaryngel. Alltså var det inget fel på drottningens parning utan bina i parningssamhället var för gamla för att mata drottningen så att hon kunde lägga ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...