Att driva en biodling i den storleken som jag har sliter rätt hårt på bilen. I och med att Gamla Bettan ligger för döden så tyckte jag att nu är rätt tillfälle att slippa ha honungskladd på säkerhetsbältet och i baksätet, slippa kittvax på handtagen, slippa sockerspill i bagaget och slippa att sommaren igenom ha bilen full med kupmaterial, rökpust, spärrgaller, kupknivar, bränslepellets, slöja, extra handskar etc. Lösningen är två bilar, en äldre och ändamålsenlig biodlingsbil och en nyare personbil för civilt bruk.
Dessutom är det så fiffigt att i och med detta finns ingen anledning att ha fyrhjulsdrift (som Gamla Bettan) på personbilen och därmed sparar jag in många tusenlappar i både inköpspris och betydligt lägre bränsleförbrukning med tvåhjulsdrift (ca 5000 kr/år).
Efter att ha sneglat på klassiska bondbilar så som Nissan King Cab föll valet istället på en bättre begagnad VW Transporter Syncro med skåp. Nu blir det inte bara biodlingsbil, utan en bondbil för all körning för gården och det är betydligt mer än man tror. Ikväll invigde vi den med att flytta bin.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
En sista nationalpark innan färjan hem
Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...

-
Vid denna årstiden pratar biodlare mycket om att fodra bina. Det finns många olika sätt att se på foder, både ur biodlarens och binas synvin...
-
Nu försöker vi få till försvinningsreden där man kan ta ut äggen framtill. Vi byggde en proptyp för två veckor sedan men hönorna har int...
-
Den nordiska växtgenbanken Nordgen ger varje år privatpersoner möjlighet att köpa en lite mängd frö, lökar eller potatis av sorter som de fö...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar