torsdag 4 juli 2013

Klöverväder

En titt på väderprognosen sa att jag behövde åka och sätta till fler tomma skattlådor ikväll. En del säger att vitklöver behöver 25ºC för att ge nektar, andra säger att det behöver vara över 20ºC i själva blomman. Sol och över 20ºC brukar betyda att nektarn flödar in, inte riktigt lika fort som rapsen, men det kan bli en hel del. Jag hann runt till tre bigårdar och blev lite förvånad när flera samhällen redan dragit in en nästan en hel låda honung sedan midsommar - trots att det regnat hela tiden. Inser att jag har brist på ramar, har liksom inte planerat att ha 5 lådor i vissa samhälle och dessutom en massa avläggare där flera redan är på två lådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...