torsdag 18 juli 2013

Lindhonung och GD-avkomma

Igår bestämde jag mig för att försöka få lite lindhonung. Bisamhällena som stått hemma på gården efter kursen har dragit in lite honung och här är inte så mycket annat som blommat än lind. Så efter att ha flyttat alltihop med stor möda i måndags kväll åkte jag återigen ut till bigårdarna och hämtade hem ramar med honung. Det ser ut att bli 20 ramar med lindhonung.

Samhället längst fram till vänster i bilden är en av avläggarna från Galna Drottningen. Det är alltså skapat av en svärmcell och 3 ramar yngel för 7 veckor sedan och behövde igår första skattlådan. De andra 4 är inte riktigt lika bra, men 3 av dem behövde andra yngellådan redan för två veckor sedan. Det är inte världens snällaste bin, men rysligt produktiva.

För honung finns alltid risken att den får för hög vattenhalt och därmed att den kan jäsa. Om man placerar ramarna i ett stängt utrymme med en lufttork innan man slungar den så minskar vattenhalten. Eftersom ramarna med lindhonung inte var helt täckta tyckte jag det var en bra idé att lämna dem i skåpet på lastbilen tillsammans med en tork.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...