måndag 29 juli 2013

Nya försök

Jag blev tipsad att prova drottningtillsättning med hel parningskupa. Bara att dra ut bottnen, sätta tidningspapper mellan och ställa den över ramarna. Nu har jag provat i några kupor, ska titta till dem om några dagar.

Dessutom gjorde jag avläggaren som en toppavläggare, dvs jag skakade av alla bin ner i yngelrummet från de ramar som ska i avläggaren, sedan satte jag hela lådan med den blivande avläggaren på skattlådorna över spärrgaller. Snabbt så gick bina upp till ynglet, sedan flyttade jag lådan, då full med bin men garanterat ingen drottning. Nästa år vet vi om de blev bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...