torsdag 10 november 2016

Eiswein?

Så kom det en liten köldknäpp. DMI har varnat för en vargavinter och hittills så verkar det ju så. Från ingenstans kändes det som så blev det massa minusgrader och snö. Druvorna vi satte 2013 har burit mycket frukt i år. Eftersom jag har så svårt att hitta inlägget (länkat till ovan) med vad det var för sorter kommer här sökord: Vitis labruska. En nackdel med den blå är att jag verkar få migrän av den. Vi lånade nämligen en råsaftcentrifug och hjälp vad dålig jag blev.

Vi har redan plockat massor av den blå sorten men den gröna mognade senare. Nu däremot är den gröna helt fantastisk och jag äter på tvären. Den blå tål inte frost lika bra och blir blaskig när den töar, men gröna håller sig fin över dagen.

Och så fick lastmaskinen äntligen bekänna färg som snöskottare. Förra vintern var batteriet så dåligt så även om det hade kommit snö skulle det inte gått att starta den. Men nu! Åååå så mycket bättre det var att skotta med lastmaskin än med traktorskopa. Man ser ju vad man gör och den är mycket snabbare i skoprörelserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...