fredag 3 april 2009

Global uppvärmning

Tyvärr kan vi väl inte räkna med att den globala uppvärmningen räcker för att värma vårt hus - därför har vi förfinat våra kalkyler och vänt och vridit på dem och nu ser det väldigt annorlunda ut, uppdaterade siffror kommer snart här, pellets/ved vinner terräng.

Igår var det inte alls meningen att vi skulle till nya huset men av en ren "händelse" stod jag plötsligt med en nyservad åkgräsklippare mitt i Hässleholm... Vart skulle jag ta vägen med den? Till gamla huset? Till Lina? Till nya huset? Egentligen skulle jag träffa en biodlare på vägen hem. Snabbt raggade jag upp min gamla släpvagn och vi baxade upp gräsklipparen på den. Det höll på att sluta med förskräckelse då släpen verkligen är en gammal skrothög, gräsklipparen trillade igenom durken! Men det var inget som inte några spännband klarade av att hålla på plats.

Körde försiktigt söderut med skrotsläpen till nya huset via ett besök på postens utlämningställe och hämtade ett paket från Bredbandsbolaget. Tänka sig, nu skickar de till och med ut modemet, snart vet vi om Bredbandsbolaget bara bluffar när de säger att de kan leverera.

Lina bestämde att utnyttja det fina vädret till att också åka till nya huset. Hon målade alla snittytorna på staketet så nu ser det riktigt prydligt ut.

Träffade grannen som brukar marken mitt över huset. Marken tillhör hans föräldrahem, hans mamma bor kvar.

Själv ägnade jag kvällen åt att klippa gräs, långsamt och försiktigt på högsta läget tuggade klipparen sig igenom drygt halva tomtens gräs-äng som inte varit klippt på två somrar. En åkgräsklippare är en underbar maskin men så stora ytor högt och tjock får man vara lite försiktig så inte drivremmarna blir överhettade för då kan de kugga över och då fastnar knivplattorna i varandra med en reparation som kostar mer än en vanlig gräsklippare ny.

Återigen en fantastisk stjärnhimmel när jag skulle köra därifrån, den kan man nog vänja sig vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...