tisdag 2 juni 2009

Terminerad skorsten

Så har vi nu varit hemma från resan några dagar. Byggfirman har reglat upp hela vinden klart. De har dessutom bytt tre fönster på ovanvåningen. Inte nog med det, de rev den gamla dåliga skorstenen till under nocken. Sedan har vi haft hjälp av några bekanta att riva resten av skorstenen ända ner till marken. Lina och jag gjorde sedan några stapplande försök att mura in tegel i det skadade hörnet där skorstenen stod, tur att det ska putsas över. Alla utstickande tegelresten i väggarna har jag kapat och bortknackat. Så igår tog Lina och hennes bekanta tag i att byta takbjälke där murstocken stod, det verkar bli bra. Tyvärr var golvplanket så dåligt på vinden att det höll inte att lossas från bjälken, men kanske lika bra att vi får sätta nytt.

Jag började med vindskyddspappen och luftspaltsläkt på vinden igår.

I fredags kom virket som ska bli innertak på vinden. Några lass till tippen har vi hunnit köra, liksom tre besök på brädgården. Det känns skönt att kommit till stadiet att bygga istället för att riva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...