söndag 5 juli 2009

Tummen mitt i handen?!?


Men åter till förra inlägget. Det hör till undantagen att jag inte lyckas med att spika. När jag byggde om taket på uthusen i gamla huset kostade jag på mig en bra hammare, det kunde behövas eftersom jag gjorde av med nästan 20 kg spik. Normalt blir det så här:


...eller så här när man använder nymodigheter som vinkeljärn och ankarspik istället för skråspikning.

Igår murade vi färdigt brandmuren vid sidan av skorstenen och röjde ur allrum/kök och plockade bort kablar, skruvar, gardinstänger, fönsterbrädor, knackade ner utstickande puts och utstickande masoniteskivor. Vi flyttade även telejacket utan att skada kabeln - bredband har hög prio! Trappan har blivit undersökt, Lina vill flytta den i höjdled, lägsta steget är lite lågt och högsta för högt - och ja, jag erkänner att det vore en bra idé, men klarar vi av det? Hur som helst, dagen idag började med ett rensat rum.



Först kollade vi att jordens dragningskraft fungerade som den skulle. Det tog hela förmiddagen -

- eftersom även Pythagoras passade på att göra ett besök i vårt kök.

Efter mycket diskussioner enades Lina och jag om att vi skulle mäta in reglarna var och en på sitt sätt och sedan kolla om vi fick samma lösning - detta efter att vad som kändes som i en timme ha ägnat åt att diskutera HUR vi skulle mäta. Som tur är fick vi samma resultat... vi är mer än nyttigt envisa båda...
Så småningom blev iallafall första regeln lagd!

Och efter några timmars spikande var hela "fake"-väggen på plats, med ventilerad luftspalt till bärande konstruktion från murstockens brandvägg.

Efter att ha lagt första regeln längs ytterväggen fick den stora vinkelsnoken göra ett nytt besök i vårt kök, som tur var hade våra mätningar blivit bra, det blev perfekt.

Sedan var det dax för elddopet. Vår attackplan för regling av väggar för dold eldragning sattes i verket...


... och si, det sitter som berg! Bottenregeln är spikad i golvet, takregeln (typ hanband men ändå inte bärande på det viset) är förborrad och sedan skruvad med 80-mm skruv. c/c-600 reglarna är omväxlande skråspikade höger/vänster med 8-10 st 4-tumsspik i fogarna mellan tegelstenarna. Urtag är gjorda i takregeln för att dra ner el-, värme- och vattenrör på rätt ställe.
Utanpå regelverket kommer en OSB-skiva att sitta och dikt an mot den en gipsskiva. Gipsskivan skarvar vi inte på samma ställe som OSB-skivan för att kompensera för vågighet i fasaden (som ändå är förvånansvärt rak). Denna nya vägg bygger knappt 50 mm (sammanlagt 0,65 m2 försvinner av rummet), döljer all el, ger förbättrat brandskydd inomhus och viktigt - det ger möjlighet att enkelt montera upp tavlor och liknade, puts med tegel bakom är ett elände att fästa i!

2 kommentarer:

  1. Helt superduktiga är ni! Wow!
    Birgitta o Sven

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt imponerande arbete och skojigt för oss att läsa och följa. Lika spännande varje gång man tittar.
    Inger

    SvaraRadera

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...