lördag 31 juli 2010

Status i bigårdarna

Igår var det dax att göra avläggare igen efter den tredje lyckade larvningen av nya bidrottningar. När vi kollade för 5 dagar sedan var det 10 st nya drottningceller byggda så det var med viss spänning vi öppnade och kollade igår - 10 st kvar! Nu var det inte en helt lyckad dag för det, gårdagen bjöd på första semesterdagen med regn, regn och regn. Vi väntade tyvärr lite för länge (i hopp om bättre väder) med att börja skapa avläggarna för att hinna i mål innan mörkret och ett litet missöde när vi flyttade avläggarna till sin övervintringsplats gjorde att jag blev tvungen att öppna kupan och fixa med ramarna med ficklampa. Det är inte ofta jag klagar över bistick dagen efter numera, men idag har jag varit lite handikappad av en svullen högerarm, två rejäla stick på insidan av handleden har gjort att den inte går att böja...

Resultatet så här långt är 17 st avläggare gjorda med drottningar odlade efter fina avelsdrottningar. Nu håller jag tummarna på fortsatt bra väder så att drottningarna lyckas med sina parningsflygningar och samhällena kommer igång ordentligt innan hösten. 7 samhällen som vi haft denna sommaren har varit väldigt lagom och det siktar vi på nästa sommar också, lyckas samhällena komma igång blir det försäljning av överskottet till våren.

1 kommentar:

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...