onsdag 22 februari 2017

Grisevakuering

Efter snö kommer slask och lera. Det var väldigt nära att jag körde fast i slasket.

Och snödrevet har letat sig in på stallets loft. När det smälter ner genom gamla halmen och innertaket blir det vått. Det är inte bra, innertaket är dåligt men vi vet var man kan gå - och överallt annat betraktar vi som en "no-go-zone".

I söndags fick vi plötsligt evakuera Lillis och Rymmis. Leran bar inte och rymmis sjönk till magen.
Tråkigt nog fick vi varken bilder eller filmer när vi flyttade in dem för det gick inte alls så smidigt till som vanligt. Lillis gick bra att få ur trädgårdslandet men Rymmis var svårare. Sedan när vi väl fått dem till dörren vände de.

Lina sprang till växthuset och stängde nätet där, jag sprang efter dem ner runt kreatursvagnen (den s.k. tuppvagnen). Efter att det gjort en detour till växthuset och in i diverse hörn hade Lina hämtat ägg att locka dem med och vi fick in dem i stallet. Ägg är bra till det.

Sedan hoppade Rymmis över rören in till Kråkan och kultingarna och blev jagad av Kråkan såklart.

Lillis försökte pressa sig mellan rören in till Kråkan för att bråka med henne, jag trodde hon skulle fastna. Sedan fick Lina in Lillis i Rymmis gamla box, den enda som är rymningssäker, och när jag försökte komma in till Kråkan klättrade Rymmis ut igen.

Rymmis sprang såklart åt fel håll i stallet in i andra gången men Lina lyckades genskjuta och efter lite övertalning kunde hon drivas runt tillbaka. Men då hade Lillis gått ur boxen igen (trots att hon hade mattråget där) och var för stor för att vända sig i gången trots att hon försökte. Så vi övade på att backa gris hela vägen med en Rymmis som sprang mellan hennes ben. Men till slut så... men smidigt-nja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...