måndag 25 juli 2022

Bad i Alkvettern


Nattens vändzon vid våra vänners jaktstuga

Vi har insett att vi har för lite hundfoder med oss på resan, så efter frukost ställde vi in navigatorn på Granngården i Karlskoga. Därefter svängde vi av norrut mot okänt resmål.

Första stoppet efter Karlskoga blev vid sjön Alkvettern. Här tog jag en joggingrunda i regnet och sedan badade jag i sjön. Det är min superkraft denna resan, jogging och sedan bad varannan dag för att hålla mig fräsch. Jag tycker normalt det är alldeles för kallt för att bada i sjöar, men direkt efter en joggingrunda går det till nöds. Lina behöver inte jogga först och hon skriker inte av köld heller. Hon är en superwoman.

Vi lagade lunch på stormköket i regnet. Vi har visserligen induktionsplatta i bilen, men eftersom vi inte fått upp solpanelerna så får vi vara väldigt försiktiga med att använda ström.

Badplatsen vid Alkvättern


Vi stannade till i Lesjöfors för att sträcka på benen, rasta hundarna, ta en turfzon och såklart logga en geocache. Ja vi tog förresten en turfzon på bryggan vid Alkvettern också.

Lesjöfors museum

Hit hade vi inte kommit utan en turfzon


Lina letar geocache


Lina letar geocache

Lennart har koll i bakgrunden

Så småningom letade vi upp en vändplats i skogen vid Vansbro för övernattning. Det är sjukt mycket mygg så det går inte att vara utomhus alls. Vi har precis upptäckt lantmäteriets app "Min karta" och vid närmare kontroll visar det sig att vi befinner oss mitt på en liten höjdrygg omgiven och myrmarker på alla sidor. Vi håller oss inne och kör fort härifrån i morgon bitti och äter frukost inne i Vansbro.


Myggplåga utanför Vansbro



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...