onsdag 20 juli 2022

Sverigesemester 2022 dag 1 och 2


Årets sommarsemester gick norrut i Sverige i vår campingbil. När våra hundar förstod att något var på gång så tillbringade de sista dagarna hemma med att sova i framsätet på bilen för att vara säkra på att få följa med. Det är alltid samma sak, de tycker det är jättekul att ut och resa med campingbilen.

Hundarna är rädda att inte få följa med

Första stoppet blev hos Linas föräldrar i deras sommarstuga. Detta råkade vara sommarens varmaste dagar och vi tillbringade den mesta tiden med att ligga på gräsmattan i skuggan av den stora eken.

Rymmarhundarna har fått en hage

Gamla hunden Siv rymmer däremot inte längre

 
Den stora gamla eken (från gräsmattan)

Det var ett jädra liv från ett fågelbo i linden bredvid, det var en hackspettsunge som pep efter mer mat precis hela tiden.



Men den ena dagen åkte jag på utfärd med svärfar. Jag har blivit blivit introducerad till spelet Turf i sommar och det fanns en zon inte långt bort för Hallands läns högst topp. Hallands landskaps högsta topp är på Hallandsåsen däremot. Vi kunde köra ganska nära på svärfars "kantarellvägar" och sedan var det inte så långt till toppen. Lennart följde med och samlade fästingar.

Hallands läns högsta punkt. Turfzonen HallandsTopp




Den stora eken savar från roten och dit kommer fjärilar för att dricka. I år fick vi se en sälgskimmerfjäril. Förra året såg jag en sorgmantelfjäril på ställe. Kul med sälgskimmerfjärilen, misstog den först för aspfjäril som jag såg här för några år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...