tisdag 7 april 2009

Älgar, tippen & värme

Måndagen hade Lina tagit ledigt och körde en hel del till tippen.

Medan hon röjde så konstaterade hon - "vilken stor hjort" - "nej, det är inte en hjort det är en älg" - "nej, det är TRE älgar". 10 meter från tomtgränsen. Trodde älgarna mest höll till i skogen, men tydligen inte!

Djurlivet annars är rätt annorlunda mot mitt gamla hus. Jag saknar taltrasten, å andra sidan har vi en fasan som sover i trädet på grannhuset, stararna inspekterar vår holk, det finns mycket fåglar som rastar på fälten, gott om hare och tydligen även älg. Grannarna har blivit av med alla sina höns till räven så det blir nog nödvändigt med eltråd.

Efter jobbet åkte jag också dit, vi hade bestämt tid med en värmesäljare. Vi gick runt och tittade på olika lösningar och idéer. Skorstenen mitt i huset räcker nog inte riktigt till för mer än en mindre kamin, det finns vissa tveksamheter om dess skick och konstruktion. Kom gemensamt fram till lite goda idéer. Vi fick hemläxa och han skulle återkomma.

I skymningen röjde vi färdigt gamla hundgårdarna och klippte över det med gräsklipparen. Lina har pratat med några grannar om det yttre hundstängslet, de var intresserade av det och skulle själva ta upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...