torsdag 28 juli 2022

Brannklacka, Zornmuseet och Trängslet

Efter frukost gav vi oss iväg mot Klacken. Det är högsta toppen i Morabygden och där uppe står ett gammalt brandvaktstorn kvar.

Brandvaktstornet på Klacken

Såklart fanns här både en geocache vi letade upp och en turfzon vi tog. Det var 360º utsikt från tornet.

Men redan på vägen upp hade Bärtil Bushund och Grisen lite problem med myror och de kunde inte riktigt stå still uppe på toppen. De fick antingen vara inne i tornet eller på fikabordet. Siv åkte ryggsäck.

Det finaste man har sätter man på bordet

Hjortronmyren

Veckans korp

På väg ner från toppen fick Bärtil Bushund ett psykbryt på myrorna. Efter att först sprungit runt som en galning så fort någon hoppade på honom kastade han sig till slut på marken framför Lina och hon fick bära ner honom.

Bärtil Bushund fick psykbryt på myrorna och fick bäras till bilen

Efter toppturen åkte vi tillbaka till Mora och gick på Zorn-museet och sedan åt vi glass.

Glass i Mora

Efter glassen i körde vi mot nordväst.

Så småningom kom vi fram till Trängslets kraftverk och regleringsmagasin. Det var väldigt stort. Väldigt väldigt stort. Såklart fanns här också både geocache och turfzon så vi gick inte lottlösa härifrån.

Trängslets kraftverk

Efter besöket vid Trängslets så körde vi en bit tillbaka och letade upp en bra övernattningsplats.