onsdag 27 juli 2022

Flygplansvrak, Mångberg och Mora

Vår sverigesemester fortsätter mot Mora. Vi övernattade i närheten av ett gammalt flygplansvrak ett antal mil in i skogen sydväst om Siljan.

På väg mot flygplansvraket

Vraket efter SE-ETS

Flygplanet störtade för 50 år sedan och dröjde över en månad innan vraket hittades och med tanke på hur långt ut i ingenstans detta är så är det inte så konstigt. Lite konstigt att man inte bärgat vraket under alla dessa år.


Jag gick upp på toppen av berget med förhoppning att få fin utsikt, men träden skymde tyvärr. En liten glimt av Siljan kunde jag få emellanåt.

Siljan skymtas mellan träden

Geocachen var gömd på säkert avstånd från vraket för att inte bli mugglad. Det var turfzonen och geocachen som gjorde att vi fick reda på platsen, annars hade vi inte vetat om att det var värt att besöka.

Geocachen vid vraket (länk i texten)

Vi körde tillbaka mot Siljan och stannade vid Mångberg för att laga lunch.

Sågverksdammen i Mångberg

Medan maten stod och puttrade i Omnia-ugnen så tog jag en joggingrunda längs byvägarna. Detta var säkert det charmigaste stället jag joggat på. Efter jogg blev det bad på badplatsen.

Lunchen puttrar i Omnian

Här fanns såklart också en geocache ute i dammen. Jag kände mig färdigbadad, men Lina offrade sig och simmade ut och loggade gömman.

Lina simmar och loggar en geocache

Vi körde vidare över Sollerön.

Sollerö kyrka

Sollerö hembygdsgård och gravfält

Efter Sollerön besökte vi Vasaloppets målområde.


Vasaloppets målområde

När det var dags att sova letade vi upp en ny vändplats i skogen. Denna hade inte så mycket mygg, däremot en massa bromsar. Vi fyrade på lite sur ved för att röka bort dem här också.

Röker bort insekter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...