måndag 22 augusti 2022

Dagstur Helag-Jalked-Snuse

Väderprognosen säger att det ska bli bra väder både i morgon också, så vi siktar på topptur i morgon och idag en lite lättare dagstur.

Jag sov tyvärr inte jättebra första natten på fjällstationen. Dels bodde vi bredvid torkrummet och den dörren smällde något fruktansvärt när någon släppte den. Men största problemet är nog att toaletterna är i en annan byggnad, och jag måste alltid gå på toa på natten, rätt svårt att somna om efter att klätt på sig och vandrat över dit och in i strålkastarljuset där inne.

Vädret är i alla fall kanon och vi går mot närmsta toppen, Jalked, vid fjällstationen.




Uppe på toppen står en mobilmast som levererar Telia 4G över området. Igår hade jag ett par tillfällen utan mottagning men runt fjällstationen är det mycket bättre mottagning än hemma. Och i huvudbyggnaden finns wifi.



Utsikten mot Helagsmassivet är magnifik från toppen. Tanken är att vi ska gå runt glaciären i morgon, upp på vänstra sidan och ner på högra. Redan härifrån känns det lite läskigt att vi ska gå på kammen.



Vi går ner på andra sidan radiotoppen och svänger västerut.


Sylarnas massiv 20 km bort

Fjällvråk

Vi hittar en fin plats att äta lunch i lä för vinden. Min lunch består av surdegsfrallor och kall blåbärssoppa som jag gjort ett matpaket av vid frukosten. Vi har bokat helpension så både frukost, denna sortens lunch och middag ingår.



Så småningom möter vi upp leden som kommer från Gåsen-stugorna och går tillbaka till fjällstationen.


Dagens tur blev 7,6 km och inga problem att hinna med dusch, bastu och öl för de som vill innan kvällsmaten i matsalen. Länk till min runda på https://www.komoot.com/tour/898117761



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...