söndag 30 juli 2023

Riga till cykels

Regnet upphörde sent på eftermiddagen och vi lämnade bilen och cyklade mot första turfzonen. Direkt kändes det lite annorlunda efter att ha kommit från Tallinn. Denna sidan av floden Daugava var nedgången, gatstenen ojämn, ogräset växte och mycket rostigt. Men det blir väl bättre på sidan med gamla stan tänkte vi. Det blev det bara delvis. Polissirenerna ekade mellan gatorna, mycket utslagna som fyllde parkbänkarna och drack, dåliga trottoarer, nästan obefintlig cykelinfrastruktur, endast små områden med gågator i centrum. Så småningom bröt solen igenom lite och det blev en väldigt fin kväll, trots det var kontrasten mot Tallinn monumental.





















Det blev inte bättre av att jag fick punktering efter 15 km. Jag hade visserligen extraslang och pump med, men slangen är inte helt rätt dimension, även om det skulle ha funkat.


Vi gick till de sista två turfzonerna, sedan cyklade Lina till bilen och rastade hundar medan jag promenerade tillbaka med cykeln.

När jag kom tillbaka skyndade vi oss bort till badplatsen i floden Daugava och jag var i vattnet redan innan Lina bytt om. Ja faktiskt skyndade vi oss så mycket att när vi kom upp och jag skulle gå till bilen så insåg jag att jag badat med bilnyckeln i badshortsen. Lite cred till Nissans ingenjörer, nyckeln fungerade trots allt. Stoppade den tillsammans med lite ris i på påse för att torka för säkerhets skull.

I bilen hade vi rådslag, vi kände att här var bulligt med polissirener och trafik så vi kommer nog inte att sova så bra. Dessutom var parkeringen lerig av allt regn så det var lite komplicerat att rasta hundarna utan att få bilen full av lera.

Vi hittade snabbt en parkering en bit utanför Riga via Google maps. På väg dit passerade vi flygplatsen och tog sista turfzonen i Riga och tog farväl till staden som vi nu besökt två gånger och fått samma intryck av båda gångerna. Vi känner inget behov av att komma hit igen. Väl framme på nattparkeringen (vid en badplats) hade dimman lagt sig. En familj eldade, medan några ungdomar satt i sina bilar och spelade hög musik. När ungdomarna åkte hem till morsan blev det tyst och vi sov gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...