måndag 31 juli 2023

Rigabukten möter Östersjön

Vi började dagen med att fylla på vattendunken. Eller fylla på och fylla på, snarare flytta om vatten. Vi har en 20L vattendunk rakt under köksvasken som det sitter en pump i. Sedan har vi lösa dunkar i bagaget. Under tidigare resor har vi hällt vatten ner i 20L dunken med en hel del slabb, nytt för i år är en liten pump och slang. Vi hade tänkt pumpa från bagaget till dunken, men just nu lyfter vi fram dunkarna och pumpar över det inne i bilen. Inget slabb, men finns förbättringspotential.

Från vår parkeringsplats körde vi sydväst längs Rigabukten. Vädret var fint till att börja men snart hopade sig regnmolnen. Vi såg på väderradarn att åska och ösregn var väldigt nära. Vi stannade i en lite by och Lina gick in för att handla medan jag rastade hundarna till mullret av åska nära. Lagom tills vi båda var tillbaka i bilen och började köra öppnade sig himlen och vi stannade och lagade lunch i bilen till smattret på taket.

Vi körde vidare utan att ens gå ut efter maten och styrde mot udden där Rigabukten möter Östersjön. En promenad ner till havet och vi kunde stå där vågorna korsade varandra med en fot i vart vatten i strålande solsken och helt vindstilla. Här ute fanns såklart en turfzon som vi passade på att ta.

Vi körde vidare söderut till Ventspils, jag hade sett ut en cykelaffär där. Jo mycket riktigt hade de slangar i rätt dimension, men de tog inte betalkort. Ut till bilen igen och skramlade ihop de Euro vi hade kvar och jag kunde köpa två nya slangar.

Innan vi körde vidare kollade vi var närmsta bankomat var, och var bara runt hörnet så jag fixade ny cash. Generellt funkar kort nästan lika bra som hemma här, det är bara marknader, glassen i utkikstornet och cykelaffären hittills som velat ha kontanter.

Vi åkte in mot centrum för att ta en turfzon och blev överraskade. Staden var i betydligt bättre skick än Riga. Långa alléer av pelarlindar längs gatorna, turfzonen fanns vid en gigantisk vattenskulptur som föreställde segelbåtar. Vackra välskötta parker och med roliga lekplatser.

Vi passade på att tanka i Ventspils innan vi körde söderut för att leta sovplats för natten. Första stället vi sett ut var skyltat till badplats från stora vägen, men väl där satt en förbudsskylt, troligen hemmagjord men vi väljer att åka vidare. Nästa ställe visade sig ha en camping bredvid och där var förbud att parkera husbilar på natten. Men vi passade på att utnyttja badstranden och Lina badade i höga vågor.

Där var inte heller hundförbud på den stranden och Grisen fick världens bus-ryck i den varma sanden, härligt att se den gamla tanten.

Vi åkte vidare och tredje stället fick vi däremot napp som nattparkering, det var ställplats mot betalning på natten, där stannade vi.