onsdag 26 juli 2023

Vattenrymmare, garn och cykel i Tartu

Vi vaknade vid badplatsen och medan vi åt frukost började någon ropa. Efter en liten stund insåg vi att det var sjödrama ute på ån - en labrador på rymmen!

Husse simmar uppströms efter hunden som rymt i vattnet, matte försöker genskjuta från land, men är för långsam i, matte gör nytt försök längre uppströms när husse får kontakt med en kanotist som kan avleda hunnajäkelens uppmärksamhet så matte får tag på den. Medan matte byter om på land försöker den rymma ner i vattnet igen, men matte får tag på kopplet i tid denna gången. Husse såg märkbart lättad ut när han fick simma medströms tillbaka till badplatsen (på andra sidan ån).

Nu berättade Lina att hon hade 3 saker hon ville göra i Tartu, en av dem var att besöka en garnaffär.

Jag blev lite chockad när hon kom tillbaka med en stor säck med garn och undrade var hon tänkt vi skulle förvara den. Som tur var gick det att trycka ihop säcken ordentligt.

Nu var det dags för Tartu-cyklingen med hundar i vagn. Vi cyklade först till en uteservering i centrum och käkade pizza.

Vi satt längs kanten med hundvagnen precis utanför så de kunde vara kvar i den och de skötte sig bra utan vara för mycket polisgris, det var bara några hundar som fick onda ögat. Om vi fått en euro för varje gång någon sagt åååå vad gulliga om hundarna så hade vi finansierat hela resan. Efter den goda pizzan cyklade vi runt på sigtseeing och såklart besökte vi Tartus enda turfzon. Turfzonen var den andra saken ville göra och den tredje var att besöka Gustav II Adolf-statyn där han står och pekar som i Göteborg. Det visade sig vara en liten minivariant av statyn i Göteborg.

Vi cyklade genom en marknadsplats där jag köpte till Estnisk honung, mest för att det är kul, den är nog väldigt lik den hemma. Sedan hade vi första cykelhaveriet, skruvarna till mitt stöd hade lossnat, men som tur var inte trillat av så det gick att fästa igen.

Efter cykelturen bytte vi om till badkläder och cyklade ner till stranden och både Lina och jag badade.

I morgon ska vi besöka Estlands högst punkt så vi körde ditåt med hopp om att hitta en bra sovplats. Det gick inte så bra, flera stopp senare orkade vi inte längre utan stannade i staden Vöru. Första platsen där visade sig vara ungdomarnas mötesparkering med bilar och dunka dunka, medan andra platsen blev bra. Vi träffade ett tyskt par i plåthusbil pratade en del med dem, mycket inspirerande att höra lite om deras resor.