onsdag 2 augusti 2023

Daugavapils, återbesöket är vänligare

Det regnade till och från på morgonen och vi gav oss av mot Daugavapils. Färden gick på skumpiga vägar mer eller mindre direkt förutom ett stopp i en charmig typisk by nära gränsen. Vi sov i Litauen, Daugavapils ligger norrut i Lettland.

Daugavapils har Lina och jag besökt förr, för 9 år sedan. Vår känsla den gången var inte alls bra, vi fick ingen mat förrän några andra gäster förbarmade sig och beställde åt oss, personalen var ointresserad eftersom vi inte pratade ryska. Och hela staden kändes som den saknade utsmyckningar.

Men nu var känslan inte alls så dålig. Lena såg ut en restaurang med högt betyg, sedan parkerade vi bilen. Innan maten hade vi en turfzon att ta, det var lätt framför järnvägsstationen.

Efter turfandet åt vi och det var väldigt bra och en helt annan upplevelse än förra gången.

Efter maten promenerade vi genom centrum förbi hotellet där vi bodde förra gången,

och vidare bort till stadens terrarium för ett besök där för att titta på ormar, sköldpaddor och fiskar.

På väg tillbaka gick vi in på en galleria vi inte kom ihåg från förra gången och den var först som vilken galleria som helst, bara lite annan skyltning och fler prylar på hyllorna. Men den stora överraskningen kom när vi skulle hitta ut, vi kom in i något som mera liknade en bazar, lite turkiet-känsla. Helt oväntat, massa små specialbutiker som sålde allt från kranar till gardiner.

När vi åkte vidare, så körde vi förbi kyrkokullen. Där finns fem religiösa byggnader nära varandra, en protestantisk kyrka, en katolsk, en ortodox, en synagoga och Jehovas vittne. På det hela taget fick Daugavapils ett mycket bättre betyg av oss efter detta besöket.

Vi svängde söderut och kom så småningom till Europas mittpunkt. Beroende på hur man räknar hamnar den på olika ställen, men om man säger att norr är Spetsbergen, söder är Kanarieöarna, väster är Azorerna och öster är Uralbergen så hamnar man här, 25 km norr om Vilnius.

Det var dags att hålla kväll nu och vi kollade in kartan och letade upp en badplats med parkering ca 20 km norr om Vilnius. Det blev ett snabbt bad bland massor av mygg och flugor för oss båda när vi kom fram, sedan höll vi kväll.