söndag 6 augusti 2023

Kaunas i värmebölja

Det är jättevarmt och fuktigt idag, det var en varmfront med åska som passerade så det blir ännu varmare idag än igår. Dessutom blåser det friskt från sydost. Efter att ha packat i ordning, fyllt på vatten och tömt gråvatten från vasken körde vi från ställplatsen. Första stoppet var en turfzon vid en kyrka, nästa en vid tv-tornet,

sedan vinkade vi hejdå till Vilnius, en stad vi gärna besöker igen någon gång.

Vi åker mindre vägar mot Kaunas i en båge norrut. Första målet var ett arkelogiskt minnesmärke, men det blev lite av en flopp.

Vi inte kunde lämna hundarna i bilen pga värmen, jag gick och kollade det var långt att gå i värmen från parkeringen och såklart inträde, vi fick hoppa över det.

Nästa mål för dagen var bad- och lunchplats. Vi fick inget napp på badplats, men vi hittade en fin plats i skogen i skuggan av några träd för lunch. Det var vid en 30 meter brant bergsida ner till floden Nijmen, mycket märklig känsla att stå där vindutsatt i den heta blåsten.

Vi kom till Kaunas rätt sent på eftermiddagen och bilen visade då 34C. Efter att ha kört runt och letat badplats gav vi upp och parkerade i centrum i skuggan av några träd vid en park, annars att köra bil med AC kändes nästan som det enda man kunde göra förutom att ligga i skuggan och vila.

Vi cyklade runt i Kaunas med hundarna på släp. Kaunas var en mycket finare stad än vi trodde, en jättelång gågata med renoverade både gamla och nya hus. Massor av folk ute eftersom det var så varmt. I andra änden på staden från där vi parkerade finns en borg och där floderna Neris och Neijmen flyter ihop till Neijmen. Vi pausade cykelturen i skuggan på det mest vindutsatta stället vi kunde hitta så hundarna kunde få ner värmen.

Väl tillbaka i bilen åt vi upp sista glassen direkt ur förpackningarna och det mer eller mindre rann kondensvatten från burkarna medan vi åt den.

Solen började gå ner och vi körde mot Klaipeda och hittade en fin badplats att övernatta vid i tidig skymning. Faktiskt finaste nattplatsen på hela resan. Skönt att kyla ner sig efter en så här varm dag.

När vi åt kvällsmat och dubbelkollade vår färjebokning så insåg vi att vi räknat fel på dagarna, vi har en dag längre till färjan än vi trodde. Eller så här är det, vi kom ihåg datumet rätt, men trodde det var tisdag kväll, när det i verkligheten är onsdag kväll. Vi har inte koll på datum på semestern, veckodagar är lättare. Vi bestämmer hur vi gör med fortsatta resan i morgon.