lördag 5 augusti 2023

Vilnius till cykels - gamla staden

Solen brände redan när vi gick upp och vi åt frukost i skuggan av bilen. Lina fick migrän av urladdningen igår och sov dåligt med ont i huvudet och illamående.

Medan Lina tog det lugnt på morgonen så kollade jag lite på nytt batteri till bilen. Vårt batteri har inte riktigt haft kapaciteten som det borde så vi har börjat prata om att uppgradera till Lithum. Men jag tänkte jag kunde först kolla lite så det inte är någon säkring eller kontaktfel eller något. Ganska snart hittade jag ett spänningsfall på anslutningen av ena batteriet pga en skruv som inte satt fast. Effekten blir att när vi kör invertern så tar den större delen av energin från bara ena batteriet och spänningen går ner på det. Jag fixade felet, får se om det hjälper. Batteriet ska klara 400-500 urladdningar till 50% och vi hade gjort ca 100 till 20% och 3-4 st till djupare. Det borde finnas 300 cykler kvar i det ändå.

Lina piggnade på sig och framåt 11-tiden cyklade vi iväg. Vi tog den vanliga vägen idag. Det kom en massa brandbilar och massor av rök sydväst om oss, vi fick SMS-larm i våra mobiltelefoner och med lite google translate kunde vi förstå att det brann på soptippen. Röken drog inte inåt staden som tur var.

Vi turfade i gamla staden idag och lunchade på ett ställe som fått bra betyg i google maps. Så småningom började det regna lite och efterhand alltmer samtidigt som vi var klara med alla turfzoner i centrum utom en. På väg till bilen kom åskan och vi blev helt genomvåta.





















Precis som igår stoppade vi hundarna i bilen och cyklade och badade, denna gången i regn. Men regnet upphörde och vi fick en fin kväll där vi kunde sitta ute och äta, men så småningom närmade sig nu åska och väldens oväder bröt ut med blixar och dunder och det höll på tills vi somnade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...