fredag 4 augusti 2023

Vilnius till cykels - affärskvarteren och höjderna

Vi vaknade till en fin morgon på ställplatsen/campingplatsen och vi började dagen med att steka pannkakor ute. Vi gjorde i ordning våra cyklar och vagnen. Väderprognosen lovade 27ºC idag.

Vid incheckningen igår hade vi fått tips om bästa cykelvägen till centrum. När vi väl kommit iväg kom jag på att jag hade fel sladd med till powerbanken och mobilen kommer inte att räcka hela dagen utan den, jag vände tillbaka och hämtade den, Lina cyklade vidare. Sedan hade Lina råkat lägga handskarna på cykelvagnen men jag kunde hitta dem också. Och Grisen krånglade med maten idag och ville inte äta. Det är inget onormalt för henne så vi hade mat med.

Sedan fortsatte dagen mera normalt med lite sightseeing och lite turf. På ett ställe så konstaterade plötsligt Lina att här är en pulkabacke. En liten bit senare insåg vi att vi skulle nerför den... Inte helt lätt med cykelvagn så jag fick gå med Grisen i koppel, Lennart var lös och vi ledde cyklarna nerför.

Vi turfade i affärskvarteren, längs floden på båda sidor och lunchade kebab där vi kunde parkera hundvagnen i skuggan och vi satt bredvid.















































Efter lunch tog vi oss upp på några av höjderna och tittade på utsikten. Så småningom kände vi oss rätt möra av värmen och körde hemåt. Men först ett stopp för glass. Det var då vi fick den lysande idén att cykla på andra sidan floden, så skulle vi slippa den tråkiga smala bron. Först gick det jättebra, sedan blev stigen smalare, och smalare och rätt som det var gick det inte att komma fram med vagn. Vi fick hjälpas åt att putta och asa den uppför och nerför och när vagnen vält ett par gånger så fick Lennart gå lös vid sidan. Vi mötte en cyklist och frågade om det överhuvudtaget gick att komma fram och jodå, inte enkelt, men det går. Stärkta av det tog vi oss igenom. Vi lämnade hundarna i bilen och bytte om till badkläder och cyklade och tog ett dopp i floden igen, det är bara en halv km till en liten badstrand.


Efter badet höll vi kväll. Lina var helt färdig efter dagen och hon kunde bara få fram några få ord, som t.ex. bacon. Jag matade henne med juice, te, bacon i form av fläskpannkaka med lingon och sedan satt vi ute och svettades i värmen tills det blev mörkt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista nationalpark innan färjan hem

Jag sover normalt bara 7 timmar så jag vaknade pigg kl 5. Internet har varit mycket, mycket bra i Estland, Lettland och Litauen, men Polen h...