måndag 7 augusti 2023

Korsar "The Suwalki gap"

På kvällen och natten åskade det mycket och länge, det mesta var inte så nära, men det blixtrade i ett. Det började inte regna ordentligt förrän på morgonen.

Vi tittar noga på väderprognosen och i princip ska det regna i västra Litauen hela tiden tills vår färja går hem. Detta regn kallas ovädret Hans när det når Sverige-Norge. I vågskålen ligger också att bilen inte krånglat i någon större utsträckning.

Vi pratar med rederiet och får reda på att vi passerat tiden att få tillbaka mer än 50% av biljetten, men vi behöver inte boka av förrän i morgon för att åtminstone få det.

Vi bestämmer oss för att försöka köra hem via Polen i stället, det ska bli torrare väder där enligt prognosen.

Vi kör sydost mot den polska staden Suwalki i ösregn varav många mil på grusvägar. En del av resan går längs med floden Neijmen, nästa bro över floden finns inte förrän söder om Kaunas. Plötsligt körde vi förbi en skylt ”färja” och Lina hann se att det var en liten rulla-på-färja över floden. Vi vände och tog färjan över till södra sidan, mycket trevligt och blev mycket mer variande vägar det hållet. €8 kostade färjan och det var det värt.

Nästa stopp blev i Marijampole, fortfarande i ösregn, och med Googles hjälp hittade Lina en restaurang med bra betyg. Vi fick parkering precis utanför och lämnade hundarna i bilen. Vi kunde se genom restaurangfönstret att först hade Lennart stenkoll på dörren till restaurangen, sedan tog polisgrisen över och skällde ut alla som kom nära bilen.

Lagom tills vi kom ut hade regnet minskat och vi körde vidare söderut. Nästa stopp blev i en nationalpark öster om Suwalki i Polen. Vi gick ”utbildningsrundan” vid parkens entré på knappt 2 km och tittade på trädholkar för honungsbin, blommor, träd, hur man skördade kåda. Delar gick på upphöjda breda spångar genom alkärr.

Detta fick bli resans bortre vändpunkt, efter detta började vi köra ”hemåt”. Vi körde ett antal timmar västerut på små vägar. Tyvärr måste jag säga att det går jobbigt fort i tät trafik på dåliga vägar i Polen, det är väldigt tröttande att köra.

Vi siktade in oss på en badplats vid en insjö, men när vi kom dit insåg vi att byn var en turisthåla och dessutom pågick det festival med tivoli, marknadsstånd, sockervadd och hela paketet. Massor av folk, husbilar och allt, inte helt lätt att hitta någonstans att sova. När vi kom ut till stora vägen hittade vi en ogräsbevuxen grusplan i en kraftledningsgata bredvid stora vägen, inte så fancy men det fick bli vår nattplats. Vi var jättetrötta och ingen av oss orkade inte köra vidare.